Categorías

17 llibres que t'acompanyaran en el viatge cap a l'emprenedoria

La lectura sempre és bona companya, també en el viatge cap a l'emprenedoria. Tal vegada és entre les pàgines d'un llibre on trobes la inspiració per a posar en marxa aqueixa idea de negoci que porta tant de temps rondant pel teu cap.

Com sabem de la importància de la lectura per a continuar aprenent i formant-nos en l'aventura d'emprendre, des de VIT Emprende hem volgut celebrar el Dia del Llibre preguntant a diferents agents de l'ecosistema emprenedor valencià quins són eixos llibres que, en algun moment, els han fet “clic”.

Amb aquesta selecció de llibres podràs, sens dubte, enfocar-te cap a aquells temes que més t'interessen o sobre els quals vulgues aprofundir. Ens submergim en la lectura?

 

  1. 1. “De cero a uno: cómo inventar el futuro”, Peter Thiel

 

Probablement, el pas més complicat a l'hora de crear un negoci siga trobar una idea nova i que aporte valor. En aquest llibre, Peter Thiel aborda els passos per a construir companyies que creen coses noves i, per a això, es basa en la seua experiència com a cofundador de PayPal i com a inversor en centenars de startups.

Javier Jiménez, director general de Lanzadera, té clar que aquest és el seu llibre de capçalera, un llibre que explica com la proposta de valor es troben en els llocs més insospitats. Tal vegada, per això, recomana aquest llibre a aquelles persones que estiguen pensant a emprendre.

 

Altres veus de l'ecosistema emprenedor valencià, com Ángel Buigues i Paloma Mas Pellicer, també recomanen aquest llibre.

 

  1. 2. “Disciplined Entrepreneurship: 24 Steps to a Successful Startup”, Bill Aulet

 

L'emprenedoria és, abans de res, disciplina. En aquest llibre, Bill Aulet, ens presenta 24 passos per a aconseguir l'èxit a l'hora d'emprendre, analitzant des dels obstacles més comuns fins a les claus per a aconseguir el major èxit possible. Per a això, aporta tècniques provades a través de l'experiència de diversos emprenedors.

Javier Mateo, subdirector d'Emprenedoria de València Activa, recomana aquesta lectura com a llibre de capçalera per a les persones emprenedores. Un llibre que també recomana Nacho Mas, CEO de Startup Valencia.

 

  1. 3. “The hard thing about hard things”, Ben Horowitz

 

És habitual idealitzar l'aventura de crear una empresa, però en aquest llibre Ben Horowitz ens dona un colp de realitat. L'autor, un dels empresaris més respectats i experimentats de Silicon Valley, es mostra brutalment honest sobre el difícil que és dirigir un negoci i, per a això, es basa en la seua pròpia història de fundar, dirigir, vendre, comprar, gestionar i invertir en empreses tecnològiques.

A través de les pàgines d'aquest llibre, Horowitz navega pels problemes més difícils que afronta la persona emprenedora i que les escoles de negocis no cobreixen. Un llibre amé, malgrat tot, i on no falten les notes musicals, a ritme de rap.

Nacho Más y Ángel Buigues, BStartup advisor, recomana aquest interessant llibre on no falten les notes d'humor i on les històries es conten a ritme de rap.

 

  1. 4. “El método Lean Startup”, Eric Ries

 

Crear una startup ens obliga a treballar sota condicions d'incertesa extrema. Els mètodes de gestió i les nocions d'èxit o fracàs de les empreses tradicionals queden obsoletes.

 

Per això, Eric Ries va pensar que crear i dirigir una startup requeria d'un mètode propi: el mètode Lean Startup. La de Ries, autor i fundador de IMVU, no és una fórmula matemàtica infal·lible, sinó una filosofia empresarial innovadora que ajuda els emprenedors a escapar dels paranys del pensament empresarial tradicional.

 

La novetat i lucidesa d'aquest llibre van inspirar a Karina Virrueta, ecosystem development manager de Startup Valencia.

 

  1. 5. “Running Lean: Cómo iterar de un plan A a un plan que funciona”, Ash Maurya

 

Vivim una època sense precedents quant a oportunitats d'innovació. Creem més productes que mai, però la majoria fracassa perquè perdem massa temps, diners i esforç a desenvolupar un producte erroni. Davant aquest escenari, Ash Maurya proposa un  procés sistemàtic que ens ajude a testar amb rapidesa noves idees de producte i incrementar les nostres possibilitats d'èxit.

 

Paloma Mas Pellicer, Events and Culture manager de Plug and Play Tech Center, recomana aquest llibre com una guia útil per a qualsevol persona interessada a posar en marxa un negoci.

 

  1. 6. “La Meta”, Eliyahu M. Goldratt

Escrit en forma de novel·la, “La Meta” ens conta la història d'Alex Rogo, un 'estressat' director de fàbrica que intenta desesperadament salvar en 90 dies una empresa abocada al desastre.

 

A través d'aquesta història Goldratt ens parla de la necessitat d'abordar la Direcció de Limitacions i de trencar amb les formes tradicionals de pensament per a aconseguir innovar i aconseguir l'èxit.

Javier Mateo, subdirector d'Emprenedoria de València Activa, recomana aquesta lectura que convida a treballar per la millora contínua.

 

  1. 7. “The startup Hero”, Tim Draper

Aspires a convertir-te en “startup hero”? Aquest llibre t'ajudarà a complir la teua visió, posant el focus sobre el procés de desenvolupament personal i empresarial. Tim Draper recull experiències professionals de diferents startups reeixides i narra els passos que, al llarg del temps, els van ajudar a créixer.

Enrique Penichet, founding partner de DraperB1, recomana aquest llibre inspirador per a qualsevol persona que es propose emprendre.

 

  1. 8. “Amp It Up: Leading for Hypergrowth by Raising Expectations, Increasing Urgency, and Elevating Intensity”, de Frank Slootman

Transformar la teua organització requereix d'esforç però no necessàriament de grans inversions. Aquest llibre demostra com millorar la teua empresa sense límits, d'una forma realista i comprensiva.

Javier Megias, director Startup Program de la Fundació Innovación Bankinter, recomana aquest llibre com a expert en acceleració d'empreses i analista de l'ecosistema emprenedor.

 

  1. 9. “Organizaciones exponenciales”, Salim Ismail, Yuri Van Geest y Mike Malone

El model d'organitzacions exponencials proposa l'anàlisi dels rendiments i de la forma de treball d'empreses innovadores que han aconseguit triomfar amb pocs recursos.

Coneixes el terme “Organitzacions exponencials”? Aquesta nova generació d'empreses han revolucionat la manera d'accelerar el seu creixement mitjançant l'ús de la tecnologia. Tres visionaris del món dels negocis investiguen aquest fenomen i documenten deu característiques d'aquestes Organitzacions Exponencials.

Virginia Sánchez, managing director ventures de ZubiLabs, recomana aquest llibre que t'acompanyarà en el viatge per a conéixer com, qualsevol companyia, des d'una startup a una gran multinacional, pot convertir-se en una ExO i arribar a multiplicar per deu els seus guanys.

 

  1. 10. “Como ganar amigos e influir en las personas”, Dale Carnegie

En un moment on reina la competitivitat, el valor estratègic de les relacions humanes és cada vegada més important. L'objectiu d'aquest llibre és, precisament, ajudar a potenciar el costat humà de la vida.

Pedro de Álava, de Tech Transfer Agrifood F.C.R., recomana un llibre que considera un dels llibres més importants sobre el tema del lideratge. De Álava també recomana “La disciplina de emprender”, de Bill Aulet, i “Empresa científica”, de Fernando Valdés, com a llibres imprescindibles per a abordar la gestió de persones en el procés d'emprendre des de les startups i les organitzacions.

 

  1. 11. “The Great CEO Within: The Tactical Guide to Company Building”, Matt Mochary

 

Aquest llibre ens demostra com una startup pot convertir-se en una gran companyia i els passos a seguir per a això, posant el focus sobre les tècniques i passos universals necessaris que garanteixen un bon model de negoci.

 

Una recomanació de Albert Soriano, CEO de Zeus.

 

  1. 12. “Creatividad S.A.”, Ed Catmull

 

Aquest llibre és una mostra de com fusionar art, negoci i innovació. Catmull s'endinsa a l'interior de l'ecosistema de Pixar per a mostrar com l'excel·lència es desenvolupa i es perfecciona amb un nivell de detall que resulta inspirador.

 

Si valores l'originalitat i apostes per una cultura de la creativitat, aquest llibre aconseguirà inspirar-te tant com a Estefanía Pastor, redactora cap de Valencia Plaza.

 

  1. 13. “Predictable Revenue: Turn Your Business Into a Sales Machine with the $100 Million Best Practices of Salesforce.com”, Aaron Ross

 

Aquest llibre explica com en pocs anys Salesforce.com aconsegueix 100 milions de dòlars en ingressos recurrents, un model d'èxit que Aaron Ross explica pas a pas i del qual revela els errors més comuns.

Jorge Dobón, fundador de l'acceleradora valenciana Demium, recomana aquest llibre a les persones que estiguen en procés de fer créixer el seu negoci.

 

  1. 14. “Diagnóstico del Espíritu Emprendedor y la actitud ante el emprendimiento de los jóvenes preuniversitarios de la Comunidad Valenciana”, César Camisón Zornoza i José María Gómez Gras

Amb la certesa que l'esperit emprenedor és un ingredient ineludible per a reconduir l'economia cap a sendes de creixement sostingut i competitiu, aquest llibre ens mostra una radiografia de l'ecosistema emprenedor valencià amb una anàlisi profunda sobre l'estat de l'educació, competències i empreses que formen part del sistema, aportant proposades de millora sobre l'estat actual.

Carlos de Cózar, coordinador TIC de Cámara Valencia, recomana aquest estudi que aborda conceptes importants com el d'educació emprenedora.

 

  1. 15. “Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers”, Alexander Osterwalder i Yves Pigneur

 

Aquest llibre es presenta com un manual per a persones visionàries i innovadores que s'esforcen per desafiar els models de negoci tradicionals i dissenyar les empreses del demà.

Chaume Sánchez, cofounder i CEO de GeeksHubs, recomana aquest llibre que aporta una nova manera d'entendre les relacions econòmiques.

 

  1. 16. “Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most”,  Douglas Stone, Bruce Patton i Sheila Heen.

 

Dirigir una empresa implica afrontar converses que no sempre resulten fàcils punt si es tracta de bregar amb una persona de la plantilla que no rendeix prou, com de negociar amb un client difícil, o simplement de dir "no", o "el sent", o "et vull", tots els dies intentem bregar amb eixes converses difícils. Aquest llibre és una guia per a afrontar converses més difícils amb menys estrés i més èxit.

Pilar Prados va descobrir aquest llibre fa 9 anys i, des de llavors, compte que l'ha «llegit i rellegit diverses vegades». Prados, CEO de Bounsel, explica que és un d'eixos llibres «que realment et mouen». A ella, li ha ajudat a entendre les interaccions humanes i a aprendre les eines necessàries per a millorar les habilitats de comunicació.

 

  1. 17. “Dirigir en femenino”, Anna Mercadé

Un llibre infinitament necessari que posa el focus sobre la dona en l'empresa. A través d'un relat amb accent femení, l'autora aborda alguns dels grans temes oblidats com la conciliació familiar/personal o la importància de la veu de les dones en els llocs directius. En aquesta reedició de 2018, Anna Mercadé posa negre sobre blanc els problemes de la dona en l'emprenedoria.

Neus Navarro, redactora en La Vanguardia, ens descobreix aquest llibre que aspira a marcar la bases per a un futur ecosistema “en femení”. Navarro troba aquest llibre profundament interessant que podria motivar a «moltes dones amb idees brillants a portar-les avance».

 

Categorías