Cinema, sèries i documentals imprescindibles per a qualsevol emprenedor/ora
No hi ha dubte que al cinema se li considera el setè art pel poder que té per a entrar en la nostra psique, inspirar-nos, evocar-nos així com fer-nos reflexionar, aprendre i per descomptat també per a motivar-nos. Per açò hem decidit seleccionar alguns documents audiovisuals (cinema, sèries, documentals) que us resultaran d'especial interès atès que ens aporten històries, realitats, actituds i àmbits de la vida tots ells relacionats en major o menor mesura amb l'ocupació, l’emprenedoria i els negocis.
-Temps moderns (1936)
Malgrat estar ja en voga el sonor, Chaplin es va negar a fer un film netament parlat. D'aquesta manera la seua pel·lícula està plena d'onomatopeies, que més tenen a veure amb la sintaxi del mut que amb els nous temps. Centrant-se en les peripècies d'un obrer que és acomiadat d'una cadena de muntatge, proposa una curiosa versió sobre la societat industrial que s'oposa a les ànsies de llibertat de l'home.
-Lladre de bicicletes (1948)
En la postguerra italiana, un modest pare de família aconsegueix per fi trobar un treball, para l'acompliment del qual haurà de servir-se d'una bicicleta; aquesta, no obstant açò, li és robada. Un film ja mític dins de la història del cinema, per tot el que tanca d'exemplificació d'aqueix moviment que es va convenir a denominar “Neorealisme”. Protagonitzada per intèrprets no professionals.
-L'ocupació (1961)
Un adolescent arribat de províncies i una xica romana es coneixen en l'examen d'admissió de personal d'una gran empresa; s'enamora, però comproven espantats alguna cosa després que si bé han sigut admesos tots dos, per la naturalesa de les seues comeses no coincidiran en l'edifici ni a l'hora de menjar; passa el temps i no es veuen sinó ocasionalment. Un film excel·lent de debò, interpretat per desconeguts i realitzat pel futur reconegut autor de l'Arbre dels esclops.
-Blue collar (1978)
En una fàbrica de cotxes treballen tres amics; porta una vida difícil i el sindicat no acaba de solucionar els seus problemes. Decideixen llavors robar en la seu d'aquest sindicat, descobrint l'existència d'uns préstecs il·legals, amb els diners dels afiliats, a empreses particulars. Comença llavors el xantatge, que fracassarà per la inexperiència dels tres amics i l'habilitat dels caps sindicals.
-Wall Sreet (1987)
Un jove i modest agent de borsa d'un banc de Wall Street sent els indomeñables desitjos de pertànyer a l'elit financera. Els problemes vénen quan coneix a un alt inversor de fosques intencions...
Malmès film d'Oliver Stone, hàbil alquimista de contundents èxits de taquilla. La feble orquestració dramàtica unida a una planificació ridícula i inadequada llancen un lamentable saldo, que ni la interpretació sorprenentment bona de Michael Douglas, com un Mefistóteles borsari, aconsegueix atenuar.
No obstant açò, aquesta pel·lícula és un dels films que més aprofundeixen en un important tema en els negocis: l'ètica. Quin preu té els diners?, Què estàs disposat a fer per aconseguir l'èxit, la fama o la fortuna? Aquestes són preguntes que els emprenedors han de fer-se abans d'iniciar un negoci. Tenir una empresa no solament significa guanys i benestar propi, sinó aprofitar l'oportunitat de contribuir en la construcció d'una societat millor.
-Glengarry Glen Ross (Èxit a qualsevol preu) (1992)
Un guió de David Mamet que adapta la seua pròpia obra teatral, i una realització que, astuta i discretament, es posa al servei dels intèrprets donen motiu a una pel·lícula una miqueta atípica en el cinema nord-americà de l'època, tant pel sentit crític que destil·la com per la rellevància que es presta al diàleg (a voltes realment brillant). Per fortuna, no té res a veure amb la filmografia prèvia de James Foley, i sí una lloable categoria pròpia.
-La camioneta (1996)
Nova adaptació per part de Stephen Frears d'una novel·la de Roddy Doyle, després de Cafè Irlandés. Els protagonistes són dos aturats que s'associen per a vendre menjar a bord d'una camioneta deplorable, de forma ambulant i en diversos llocs públics. Amb música del mític Eric Clapton, el film no aporta gens pel que fa a Cafè irlandés, o a anteriors treballs anglesos de Frears, i en canvi denota un antipàtic sabor a fórmula, a seqüela en el pitjor sentit del terme.
Amb tot; és un exemple de superació dins de l'univers de l’emprenedoria.
-Full Monty (1997)
Comèdia social que transcendeix els límits genèrics en aplicar soterradament la moral i la idiosincràsia de el “western”, de manera que el “strip tease” masculí en l'última instància significa una afirmació de la dignitat masculina i de cap manera una autohumiliació per a pal·liar la pobresa. Una gran interpretació i una tan subtil com a magnífica valoració dramàtica dels temes musicals, particularment, rematen les virtuts d'aquesta obra mestra, realitzada amb modesta brillantor i recompensada amb un èxit crític-comercial en els límits del fenomen sociològic.
-Recursos humans (1999)
Drama social, situat a l'interior d'una fàbrica francesa. Protagonitzen la història un jove universitari, que arriba a la fàbrica per a efectuar un treball en el departament de “recursos humans”, i el propi pare del protagonista, que és un operari més en el mateix centre. Malgrat els seus defectes i límits, constitueix una pel·lícula molt lloable i noblement compromesa amb una sèrie de realitats no gaire comunes en les pantalles cinematogràfiques.
-Avui comença tot (1999)
Drama situat en una escola infantil de la “França profunda”, zona de mineria socialment deprimida. Mitjançant una inspiració que es remunta a diversos clàssics del cinema europeu, constitueix una obra rigorosa i respectable, encara que el traçat de personatges no acabe de convèncer, com tampoc el seu alguna cosa rància pretensió de “qualitat”. Amb tot, destaca dins de la filmografia del seu sobrevalorat autor.
-Els dilluns al sol (2002)
Un dels majors triomfs crítics i industrials del cinema espanyol d'inicis del segle XXI, que va acabar d'entronitzar professionalment al seu jove realitzador. Encara que va ser sobrevalorat, sens dubte sobreix la seua manera de reflectir la problemàtica social de l'atur obrer, mitjançant una òptica a voltes agre i altres estripada, que assimila els triomfs sobre aquest tema.
-A la recerca de la felicitat (2006)
Chris Gardner (Will Smith) és un venedor brillant i amb talent, però la seua ocupació no li permet cobrir les seues necessitats més bàsiques. Tant és així que acaben tirant-ho, al costat del seu fill de cinc anys (Jaden Smith), del seu pis de Sant Francisco, i tots dos no tenen cap lloc al que anar. Quan Gardner aconsegueix fer unes pràctiques en una prestigiosa corredoria de borsa, els dos protagonistes hauran d'afrontar moltes adversitats per a fer realitat el seu somni d'una vida millor.
Per què aquesta pel·lícula li agrada tant als emprenedors? Molt senzill. Tots ens hem sentit identificats amb Chris, encara que probablement no al mateix nivell, en algun moment de les nostres vides. Chris demostra que la clau per a trobar la felicitat (i per tant, l'èxit) es troba en la fe i en la perseverança. En la fe en nosaltres mateixos i en què aconseguirem les nostres metes; en la perseverança per a superar qualsevol situació adversa que se'ns presente. A més, sempre és important tenir una motivació, la de Chris era el seu fill, quin és la teua?
-Man on wire (Documental) (2008)
Una història que bé mereix aquest documental. El funambulista francés Philippe Petit el 7 d'agost de 1974 comet el crim artístic del segle, aconsegueix sense permís cap caminar sobre un filferro tendit entre les torres del World Trade Center de Nova York.
És la gesta d'un home a 411 metres d'altura sense protecció i amb un únic objectiu, complir el seu somni. Una lliçó de vida per a superar reptes basant-nos en la nostra confiança i disciplina.
-La xarxa social (2010)
Aquesta pel·lícula narra la història de la creació de la xarxa social més popular del món: Facebook. Mark Zuckerberg era un estudiant d'Harvard que en la seua habitació va desenvolupar un àlbum amb les fotografies d'alumnes de la universitat. Després d'aconseguir l'ajuda del seu millor amic, així com el patrocini de dos acabalats bessons, Zuckerberg crea Facebook i aconsegueix que aquest es posicione en totes les universitats nord-americanes, i després, en el món sencer.
Mark Zuckerberg representa al prototip de l'emprenedor del segle XXI: un jove sense diners però amb una gran idea que pot canviar el curs de la història. L'empresari d'avui ha d'apostar per la innovació per a tenir èxit i crear companyies de social mitjana milionàries, però també ha de comprendre al mercat. Malgrat l'auge de la tecnologia, el primordial en l'ésser humà és ser social, la premissa de Facebook.
-Abstract: l'art del disseny (Documental) (Sèrie TV) (2017)
Es tracta d'una sèrie original de la plataforma Netflix en la qual a través de 8 episodis s'explora el treball, procés i filosofia de 8 grans personalitats del disseny en diferents àrees. Per exemple un dels protagonistes en Tinker Hatfield, responsable del disseny de les esportives de la marca Nike, concretament de les mítiques Air Jordan. També descobrim a les anglesa Es Devlin encarregada de l'escenografia dels jocs olímpics de Londres o Riu per exemple. Molt interessant i totalment recomanada per a activar la teua creativitat.
Lo más leído
Categorías
- Empleo
42
- Emprendimiento
26
- Consejos
14
- Formación
12
- Cursos
1