Categorías

Teletreball: consells i apps per a organitzar-te

Davant la situació que estem vivint, causada per l'expansió del COVID-19, el Govern d'Espanya ha instat a la població a quedar-se a casa amb l'objectiu de frenar l'expansió del coronavirus. Aquest confinament, de sobte, ha portat a les empreses a fomentar mesures de teletreball i flexibilitzar les jornades per a evitar les aglomeracions.

Però, partim de zero: què és el teletreball? Segons la OIT (Organització Internacional del Treball) es tracta de “una forma de treball que es realitza en una ubicació allunyada d'una oficina central o instal·lacions de producció, separant al treballador del contacte personal (físic) amb col·legues de treball que estiguen en eixa oficina i com la nova tecnologia fa possible aquesta separació facilitant la comunicació”. 

Concretament, segons dades de la EPA (Enquesta de Població Activa), a Espanya a penes un 4,3% de les persones ocupades teletrabaja en el seu domicili. Malgrat que aquesta modalitat de treball s'ha impulsat de manera important en els últims anys a Espanya, encara està molt lluny d'altres regions. Així doncs, segons recull un estudi elaborat per la OIT, a Europa el percentatge de persones que realitzen teletreball se situa en el 17%, una dada considerablement distanciada respecte a Espanya.

Malgrat que la xifra de persones que teletrabajan al nostre país no és molt elevada, des de fa diversos anys empreses i experts han posat l'accent en els beneficis del teletreball. El primer que hem de recordar és que, no tot el món pot realitzar aquest tipus de treball, ja que existeix una llista extensa de professions que requereixen estar físicament en el lloc de treball, bé siga perquè realitzen atenció al públic (com un dependent de cafeteria) o bé perquè requereixen d'elements específics que únicament es troba en l'empresa (com per exemple un operari de fàbrica).

Però, què succeeix amb els llocs de treball en els quals si es pot exercir? És senzill: si s'organitza bé, el teletreball pot ser positiu tant per a l'empresa com per als empleats i empleades. I és que, són nombrosos els estudis que asseguren que incrementa la productivitat. En primer lloc, perquè suposa un estalvi de temps i diners en els desplaçaments. Així mateix, permet una major autonomia al treballador o treballadora, així com una major flexibilitat a l'hora de gestionar els horaris i una millor conciliació de la vida familiar i la laboral.

Perquè pugues desentelar el teletreball de manera òptima, des de València Activa, volem donar-te uns consells que t'ajudaren.
 

1. No et quedes en pijama

Vist-te! Canviar-te de roba, com habitualment per a anar a treballar, és fonamental. T'ajudarà a distingir el temps de treball del de descans.

2. Estableix un horari i una rutina

Planifica't! Treballar des de casa ha de ser com treballar des de l'oficina. Per això, estableix un horari i compleix-lo. Fer una llista de tasques i assignar-los un temps determinat pot ajudar-te.

3. Tria un lloc adequat per a treballar

És important que destines un lloc de la casa a manera d'oficina. Un espai tranquil, net, ventilat i amb bona il·luminació pot ser clau.

4. Descansa

Marca't pauses i gaudeix-les. No et quedes pegat a l'ordinador. Fes una altra tasca diferent. Et vindrà bé per a buidar-te!

5. Comunica't constantment amb els teus companys i companyes

És important que la comunicació amb els teus companys i companyes fluïsca. Pots comunicar-te amb el teu equip constantment per whatsapp o Skype, entre altres aplicacions.

 

 

I és que, aquesta última setmana, segons ha xifrat el Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics de Telecomunicacions (COITT), després de consultar a diverses companyies, ha augmentat un 30% la demanda de serveis en el núvol, xarxes privades virtuals (VPN) o programes de programari d'escriptori remot, com el popular TeamViewer o altres oferits per Google, Microsoft o Oracle.

Però, quines aplicacions són i com ens poden ajudar a teletrabajar? Si el que necessites és comunicar-te i intercanviar informació i documents de manera ràpida i senzilla amb altres components del teu equip, ací et deixem algunes aplicacions que et poden interessar:

 

 

Whatsapp

És inevitable que la nostra primera opció siga Whatsapp. Malgrat que no estiga pensada per a l'àmbit laboral, es tracta d'una aplicació que usa pràcticament tot el món, no requereix aprendre a emprar-la i ens permet comunicar-nos per escrit, àudios, crides o videotelefonades, així com, enviar tot tipus d'arxius.

Slack

Combina la comunicació i col·laboració en equip en un mateix lloc, augmentant així la productivitat de l'equip. Aquesta aplicació permet als usuaris i usuàries treballar en canals i agrupar missatges, eines i arxius.

Skype

És l'aplicació per excel·lència per a fer videoconferències, ja que permet mantindre reunions a distància amb diversos usuaris connectats alhora i funciona tant en dispositius mòbils com en ordinadors. Es tracta d'una alternativa perfecta per a mantindre reunions àgils i aconseguir comunicació immediata.

Sesame

Es tracta d'un software de gestió de personal en el núvol, pensat per a facilitar el dia a dia del departament de Recursos Humans i el dels empleats. Consistix en un sistema multidispositiu -smartphone, tablet, ordinador o sistemes biomètrics- que permet portar el registre de la jornada laboral tal com establix la nova legislació sobre control horari.

Quip

És un processador de textos que combina documents i missatges en una espècie de xat, beneficiant així el treball de l'equip. Aquesta aplicació permet usar totes les funcions perfectament sense connexió a Internet.

Google drive o Microsoft OneDrive

Es tracta dels serveis d'emmagatzematge en el núvol. Així doncs, ofereixen la possibilitat de compartir arxius fàcilment. Una opció molt útil per a facilitar el teletreball en equip.

Trello

Permet crear taulers per a organitzar qualsevol cosa en la qual estigues treballant, personalitzar fluxos de treball per a diferents projectes, afegir checklists de tasques pendents, assignar tasques de manera individual, realitzar comentaris i adjuntar arxius.

I què succeeix si necessites consultar un document que només està en l'ordinador de l'oficina? Senzill. Dóna una ullada a aquestes aplicacions de control remot que et permetran accedir a l'ordinador del teu lloc de treball sense la necessitat de desplaçar-te.

Team Viewer Remote Controller

Aquesta aplicació pot ser utilitzada per a controlar remotament altres dispositius. Aquesta aplicació versàtil et dóna el control sobre el teu ordinador i altres dispositius els quals poden estar en la teua oficina.

Escriptori remot de Chrome

L'avantatge de l'Escriptori Remot de Chrome respecte a altres alternatives és que es tracta d'una aplicació molt fàcil de configurar i instal·lar, ja que és una extensió per a Google Chrome. Únicament necessites introduir un codi PIN per a connectar-lo.

Si eres de les persones que estan teletrebajando esperem que aquests consells t'ajuden en la teua rutina diària.

Categorías